دانشنامه

جت لایت

جت لایت

جت لایت چیست؟

مسلماً شما هم بعد از قدم‌زدن در شهر متوجه نورپردازی‌های جذاب و متفاوتی شده‌اید که باعث زیباتر شدن نمای ساختمان‌ها، خیابان‌ها و پل‌ها شده است. شاید برای شما هم این سؤال ایجاد شده باشد که چگونه می‌توان چنین نورپردازی‌های جذابی را انجام داد.         جت لایت نما یکی از تجهیزاتی است که به کمک آن‌ها می‌توان در صنعت دکوراتیو، نورپردازی‌های زیبا و مدرنی را انجام داد و باعث هرچه چشم نوازتر شدن نماهای بیرونی و یا داخلی شد.

جت لایت نما چیست؟ 

لایت جت ها دستگاه‌ها و تجهیزاتی هستند که از آن‌ها برای نورپردازی نماها استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها قابلیت این را دارند تا نور را باقدرت بسیار زیادی در جهتی که مدنظر شما باشد، پرتاب کنند. ازاین‌رو می‌توان به‌سادگی از آن‌ها برای نماسازی ساختمان‌ها و یا دیوارهای با ارتفاع زیاد استفاده کرد. این دستگاه‌ها همچنین قابلیت دفع حرارت را داشته و بعد از استفاده طولانی‌مدت، به‌هیچ‌عنوان آسیب نخواهند دید.

از آن جایی که در ساخت آن‌ها از لنزهای مخصوص آنتی یووی استفاده شده است، قابلیت این را دارند تا نور خورشید را دفع کرده و حتی در روز نیز به نورپردازی ادامه دهند. لامپی که درون جت لایت نما استفاده شده است، یک لامپ led قوی بوده که دارای توان مصرفی متفاوتی است. ازاین‌رو مصرف انرژی پایینی داشته و استفاده طولانی‌مدت از آن‌ها موجب کاهش هزینه‌های مصرفی و کاهش انرژی خواهد شد.

ویژگی‌های مهم جت لایت نما 

جت لایت نما یا چراغ نما به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات در نورپردازی به شمار رفته که با خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به ارمغان خواهد آورد. از مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به قابلیت ایجاد نور در یک مسیر مستقیم و خطی اشاره کرد که استفاده از آن‌ها را برای نورپردازی در ساختمان‌ها، پل‌ها، دیوارها، ستون‌ها و … بسیار مناسب کرده است. از دیگر ویژگی‌های این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درون این دستگاه‌ها تعداد مختلفی لامپ led قرارگرفته است که قدرت بسیار زیادی به آن‌ها می‌دهد.
قابلیت پخش نور باقدرت بالا و تمرکز زیاد ازجمله ویژگی‌های اصلی این دستگاه‌ها است.
برای استفاده‌های داخلی از این چراغ نما، می‌توان از مدل‌هایی که دارای لامپ cob هستند، استفاده کنید.
این دستگاه‌ها دارای توان مصرفی بین 3 تا 10 ولت هستند.
وجود شیشه‌های ذره‌بینی و لنز آنتی UV
دارای طول عمر بسیار بالا، بیش از 30000 ساعت
قابلیت تنظیم با زاویه 10 درجه
دارای شاخص رنگ 80
ضریب نفوذپذیری 68                                                                                         

نحوه استفاده از جت لایت نما

اگر شما هم قصد خرید جت لایت و استفاده از این دستگاه‌ها را داشته باشید، بدون شک نیاز است تا با نحوه کار آن‌ها آشنایی پیدا کنید. این تجهیزات را می‌توان به‌سادگی بر روی سطوح افقی مانند قسمت‌های پایینی دیوارها و یا ساختمان‌ها نصب و نورهای مستقیم و زیبایی را به کمک آن‌ها ایجاد کرد. کافی است تا این چراغ‌ها را به‌صورت روکار در این قسمت‌ها نصب‌کرده و بعدازآن به‌سادگی از آن‌ها استفاده کنید.

هرکدام از مدل‌های مختلف آن‌ها قابلیت ایجاد نور منحصربه‌فرد و مختلفی را داشته که جذابیت و زیبایی ساختمان‌ها را افزایش می‌دهد. البته فراموش نکنید که ابتدا باید مناسب‌ترین جت لایت نما را بسته به ارتفاع و معماری ساختمان و بنا پیداکرده و سپس اقدام به نصب آن‌ها کنید.

جت لایت‌ها قابلیت نورپردازی در رنگ‌های مختلفی را دارند.

انواع مختلف جت لایت نما

امروزه این تجهیزات در انواع و اقسام مختلفی در بازار موجود بوده و شما می‌توانید بسته به نیاز خود، یکی از آن‌ها را خریداری کنید. این تجهیزات را می‌توان بسته به نوع رنگی که تولید می‌کنند، در دسته‌های مختلفی قرار داد. برای مثال، پروژکتور جت لایت با دورنگ سفید و آفتابی، ازجمله پرطرفدارترین پروژکتورهای جت لایتی است که می‌توانید آن را در بازار پیدا کنید. این تجهیزات بسته به رنگ نور تولیدشده در دودسته کلی تک‌رنگ و RGB قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر این دستگاه‌ها بسته به توان مصرفی که دارند، می‌توانند در دسته‌بندی‌های جداگانه‌ای قرار بگیرند. اینکه کدام‌یک از این توان‌ها مناسب شما خواهد بود، بسته به مکانی است که قصد دارید از این دستگاه‌ها استفاده کنید. بدون شک هر چه توان مصرفی جت لایت نما افزایش پیدا کند، میزان و قدرت نوردهی آن بیشتر شده و از سوی دیگر، مصرف انرژی آن نیز افزایش پیدا می‌کند. از مهم‌ترین پروژکتور جت لایت موجود در بازار بر اساس توان مصرفی می‌توان به 3، 5، 7، 10، 12، 14 و 24 وات اشاره کرد.

قیمت جت لایت به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه افرادی که قصد خرید این دستگاه‌ها را برای نورپردازی عمودی دارند، قیمت مختلف آن‌ها است. باید بدانید که قیمت یک جت لایت نما می‌تواند بسیار متنوع‌تر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید، باشد. دلیل این تنوع قیمتی نیز، تفاوت در ویژگی‌ها و مشخصات این دستگاه‌ها است. از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت جت لایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قطعات به‌کاررفته

هر چه قطعات به‌کاررفته در ساخت این تجهیزات دارای کیفیت و مرغوبیت بیشتری باشند، باعث افزایش قیمت آن‌ها خواهد شد. کیفیت بالاتر به معنای طول عمر بیشتر بوده و می‌تواند در درازمدت، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های جانبی شما شود.

جنس بدنه
به‌صورت کلی جنس بدنه این تجهیزات نوری را از آلومینیوم بادوام تولید می‌کنند. آلومینیوم می‌تواند به‌سادگی حرارت تولیدشده توسط چراغ‌های این تجهیزات را دریافت کرده و به‌سرعت آن را به محیط بیرونی، انتقال دهد. درصورتی‌که جنس بدنه چراغ پایین باشد، دستگاه به‌سرعت داغ‌کرده و بعد از گذشت مدت‌زمانی، آسیب خواهد دید.

توان مصرفی
همان‌طور که عنوان شد، این تجهیزات دارای توان مصرفی متنوعی بوده و دست شما را در زمان خرید باز خواهند گذاشت. توان مصرفی بالاتر به معنای قدرت نوری بیشتر و از سوی دیگر، قیمت بالاتر است. شما در ابتدا باید به‌خوبی بدانید که به چه میزان نور و تا چه ارتفاعی نیاز دارید و پس‌ازآن، بهترین و مناسب‌ترین جت لایت نما را ازلحاظ قیمت خریداری کنید.

برند تولیدکننده
هر چه برند تولیدکننده این تجهیزات، شناخته‌تر و معروف‌تر باشد، به معنای قیمت بیشتر آن‌ها است. برندهای تولیدکننده این چراغ‌ها، به‌صورت مستقیم بر روی کیفیت، گارانتی، خدمات پس از فروش، طول عمر دستگاه و غیره تأثیرگذار بوده و می‌توانند قیمت آن‌ها را دست‌خوش تغییرات مختلفی قرار دهند.

نکات مهم پیش از خرید
حال اگر شما هم در زمره افرادی قرارگرفته‌اید که می‌خواهید برای نورپردازی نماهای ساختمان‌ها، دیوارها، ستون‌ها و غیره از این تجهیزات نوری استفاده کنید، لازم است چند نکته بسیار مهم را مدنظر قرار دهید. توجه به این نکات در داشتن یک خرید مطمئن و ثمربخش بسیار ضروری خواهد بود.

اول‌ازهمه نیاز به‌حساب و کتاب دارید تا به‌خوبی متوجه شوید آیا بودجه کافی برای خرید جت لایت نما را در اختیار دارید یا خیر. خرید بدون برنامه‌ریزی می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را با خود به همراه داشته باشد.
به یاد داشته باشید که این چراغ‌ها در شرایط خاصی استفاده می‌شوند. از این تجهیزات بیشتر برای روشنایی به‌صورت عمودی مانند نورپردازی پل ستون‌ها، نماهای دارای ارتفاع زیاد و غیره استفاده می‌شود. درصورتی‌که قصد نورپردازی مکان‌های دیگری را دارید، بهتر است از سایر تجهیزات نورپردازی استفاده کنید.
این چراغ‌ها با توان‌های متنوعی در بازار موجود بوده و نیاز است پیش از خرید، دقیقاً بدانید که قرار است تا چه ارتفاعی را برای شما روشن کنند. پس‌ازآن بسته به میزان ارتفاع، نسبت به خرید این تجهیزات اقدام کنید.
علاوه بر مشخص کردن میزان ارتفاع، شما باید بدانید که قصد دارد تا چه فضایی را روشنایی کرده و به چه میزان روشنایی احتیاج دارید. اگر به این نکته توجه نکنید، دست به خرید چراغ‌هایی می‌زنید که نور کافی را در اختیار شما قرار نداده و نورپردازی شما به چشم نخواهد آمد.
به یاد داشته باشید که حتماً خرید خودتان را از فروشگاه‌های معتبر و شناخته‌شده انجام دهید تا بهترین و مرغوب‌ترین محصولات را تهیه کنید. فروشگاهی که قصد خرید از آن را دارید به‌صورت مستقیم بر وی کیفیت محصول خریداری‌شده، تأثیر خواهد گذاشت.
حتماً پیش از خرید، با افرادی که تخصص و دانش مناسبی در زمینه رنگ‌شناسی دارند، مشورت کنید. بدین‌صورت می‌توانید مطمئن باشید که بهترین رنگ را برای نورپردازی نما خریداری کرده‌اید.
نتیجه‌گیری
جت لایت نما یکی از تجهیزات بسیار پرکاربرد در نورپردازی نماهای عمودی بوده و می‌توان از آن‌ها برای روشن کردن و زیباتر کردن پل‌ها، ستون‌ها، نمای ساختمان‌های بلند و غیره استفاده کرد. این تجهیزات توانایی پرتاب نور را در یک خط مستقیم دارند. و نسبت به توان تولیدی خود، قادرند تا فضای مناسبی را روشن کنند. از مهم‌ترین مزایای استفاده از آن‌ها می‌توان به قیمت مناسب، مقاومت بالا در برابر شرایط جوی، طول عمر بالا و غیره اشاره کرد.

کنداکتور (هادی) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *