دانشنامه

سیم و کابل های نانوتیوب کربنی

سیم و کابل های نانوتیوب کربنی

سیم و کابل های نانوتیوب کربنی چیست؟

انسان در طول حیات خود  همواره به طور  خواسته یا ناخواسته ، گام در راستای ویرانی زمین و منابع آن برداشته است.(سیم و کابل های نانوتیوب کربنی)

امروزه  تصمیم داریم تا می توانیم جلوی تخریب ها را با بهره گیری از تکنولوژی های مختلف بگیریم.

در متن زیر قصد داریم به نسل جدید سیم و کابل های نانو کربنی در همین راستا بپردازیم.(سیم و کابل های نانوتیوب کربنی)

یکی از مهم ترین فن آوری های دهه ی اخیر که باعث تسهیل مصرف بسیاری از مواد کم کاربرد طبیعی شده است  فن آوری نانو می باشد.

در اینجا ما می خواهیم به فواید استفاده از ماده یا متریال کربن نانو تیوب و جایگزین نمودن آن با سیم و کابل معمولی پلاستیکی و غیره بپردازیم .

مصارف سیم و کابل نانو تیوب کربنی

البته CNT یا نانو تیوب های کربنی در برخی مصارف غیر عمومی مانند لایه کشی رسانای بیرونی یا خارجی کابل کواکسیال (که حالت بافت هم دارد)، ممکن است جهت دستیابی به مزیت هایی همچون کاهش جرم (وزن) کابل بر واحد طول آن (جرم/طول) که در برخی مواقع به پنجاه در صد هم می رسد، به عنوان جایگزین متریال اصلی استفاده شوند که این نیز می تواند بسیار قابل توجه باشد.

مواد نانو تیوب حجیم دارای ویژگی های خاصی هستند که به نسبت رسانا های فلزی مزایایی مانند تحمل خمیدگی و پایداری محیطی  نیز دارند.

البته در سیم و کابل های نانو کربنی، مقاومتی بیش از 200.000 دور چرخش بدون نیاز به افزایش مقاومت نیز مشاهده شده است. علاوه بر این، سیم های CNT در محیط فساد نیز پس از 80 روز هیچ افزایش مقاومتی در سطح نشان نداده و تغییر بسیار اندکی با دمای (<1% از 170–330 K) نشان داده اند که در مصرف، میتوان آن را به حساب نیاورد. این عملکرد نسبت تمام سیم های معمولی برتری محسوسی دارد و برای استفاده در این صنعت مناسب و کاملا نوین است.

با این وجود، برای اینکه CNT ها جایگزینی کامل برای فلزات هستند می بایست قابلیت رسانایی الکتریکی آنها بیش از اینها بهبود یابد. این سطح از رسانایی در نانو تیوب ها، رسانایی آنها را به مس (5.8 × 107 S/m) نزدیک ‌تر می‌ کند .

پیش روی های علمی مذکور در بکارگیری کربن نانو تیوب ها (مانند غنی سازی، ناخالص سازی، هم ترازی، متراکم سازی و …) نشان دهنده پیشرفت ما به سوی اهداف نهایی زیست محیطی مان هستند.

روش های مختلفی برای تماس سیم و کابل های نانو تیوب حجیم با فلزات  در حال بررسی و پیشنهاد شدن هستند که به آنها روشی برای کاهش مقاومت تماس تلفیقی CNT-فلز ها از طریق آبکاری الکترولس هم باید اضافه کرد.

در انتها، باید برای جمع بندی گفت این نتایج، پیشرفت کربن نانو تیوب ها در حرفه و تکنولوژی سیم و کابل را نشان می دهد

که اگرچه برای محیط زیست و منابع طبیعی حیاتی و مفید است، اما نانو رسانا ها می توانند تبدیل به فن آوری های مخربی نیز بشوند.

منبع 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *