دانشنامه

لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی

معرفی و بررسی انواع لامپ ال ای دی


نقطه عطف سیستم روشنایی را می توان به لامپ LED اختصاص داد. در این نوشته لامپ L E D معرفی و انواع آن بررسی شده است. در ادامه مزایا و معایب این نوع از انواع سیستم های روشنایی مدرن عنوان گردیده و به کاربردهای خاص تکنولوژی ال ای دی پرداخته شده است.
لامپ ال ای دی چیست؟
لامپ ال ای دی یک منبع تولید نور برای استفاده در چراغ روشنایی است که روشنایی را با استفاده از دیود نوری تولید می کند. لامپ ال ای دی حرارت بسیار کمی تولید می کند که به این معنی است که 90 درصد انرژی مصرفی لامپ LED به نور تبدیل می شود و تلفات بسیار کمی دارد. طول عمر یک لامپ ال ای دی چند برابر لامپ رشته ای است و در مقایسه با لامپ فلورسنت به طور قابل توجهی کارآمد تر است.
عمر یک لامپ ال ای دی طولانی تر از 60000 ساعت می باشد و درخشش و میزان روشنایی یک لامپ با تکنولوژی LED تا بیشتر از ده سال بدون تغییر می ماند و مانند سایر لامپ ها با گذشت زمان سوسو نمی زند، این در حالتی است که حد متوسط روشنایی یک لامپ رشته ای ( لامپ حبابی ) 1500 ساعت برآورد می شود.
ویژگی تکنولوژی ال ای دی
در این بخش به برخی از ویژگی ها جذاب تکنولوژی L E D که در ساخت لامپ های کم مصرف بکار می روند پرداخته ایم که عبارتند از:

1.سرعت روشن شدن لامپ LED بسیار بالا است.
2.در سیستم های مخابراتی ( فیبر نوری ) و انتقال داده کاربرد بسیاری دارد.
3.استفاده در داخل و خارج از ساختمان مانند نورپردازی نما ساختمان
4.از لحاظ مصرف انرژی لامپ ال ای دی در مقایسه با سایر لامپ های روشنایی بهینه تر است.
5.جریان مصرفی یک لامپ LED در حد میلی آمپر می باشد.
6.مصرف کم و طول عمر بالای لامپ با تکنولوژی LED باعث می شود تا هزینه های جاری و تعمیر و نگهداری سیستم روشنایی ساختمان به شدت کاهش یابد.
رنگ روشنایی لامپ ال ای دی
در انواع این لامپ بدون استفاده از فیلتر های پوششی رنگی ، امکان ایجاد رنگ روشنایی دلخواه وجود دارد. ضمن اینکه طیف نوری لامپ ال ای دی ، خالص و با درخشندگی یکنواخت است. رنگ استاندارد لامپ LED سفید است که از ترکیب سه رنگ اصلی آبی و قرمز و سبز ایجاد می شود، به همین دلیل ایجاد روشنایی با رنگ طبیعی روز یا رنگ دیلایت امکان پذیر بوده و چراغ ال ای دی با رنگ سفید چشم را اذیت نمی کند و مانند نور طبیعی خورشید چشم نواز است. کاربرد این ویژگی علاوه بر بهبود دید اشخاص در فضا ، در گلخانه و اماکنی که نیاز به منبع نور طبیعی دارند بسیار اهمیت دارد.
تمرکز روشنایی نور لامپ L E D برخلاف انواع لامپ های دیگر می تواند بر روی هدف مورد نظر قرار گیرد و به سمت مسیر مشخصی هدایت گردد، که این امر نیز به ایجاد اشکال و نوشته ها خاص بر روی سطوح کمک می کند. انواع لامپ L E D از نظر رنگ روشنایی ، به موارد زیر تقسیم می شوند:

لامپ L E D سفید مهتابی
لامپ L E D سفید گرم ( لامپ ال ای دی سفید دیلایت )
لامپ L E D سفید سرد ( لامپ ال ئی دی سفید یخی )
همچنین انواع لامپ ال ای دی با رنگ های روشنایی قرمز ، سبز ، آبی ، زرد ( آفتابی ) ، بنفش و رنگ های ترکیبی دیگر.
مزایای لامپ ال ای دی
در این قسمت نیز به تعدادی از مزایا لامپ L E D که امروزه از جایگاه ویژه ای در نور پردازی اماکن ، ساختمان های بلند ، خیابان ها و معابر برخوردار است ، اشاره کرده ایم.

در ساخت لامپ LED ، برخلاف سایر لامپ های گازی و مایعی ، تکنولوژی نور حالت جامد بکار رفته است.
این نوع از روشنایی نوین ، در مقابل شوک و لرزش مقاوم هستند.
در تولید لامپ LED از فناوری بدون سرب استفاده شده است.
روشنایی ال ای دی به عنوان نور سبز شناخته می شود.
لامپ LED از نظر زیست محیطی و انرژی بسیار مفید است.
آژانس حفاظت محیط زیست ایالت متحده آمریکا نیز لامپ LED را تایید می کند.
طول موج فرو سرخ و فرابنفش در روشنایی تولیدی توسط چراغ ال ای دی وجود ندارد.
بدلیل عدم تولید امواج فروسرخ ، نور لامپ ال ای دی با امواج رادیویی تداخلی ندارد.
چراغ ال ای دی ضد آب است و شرایط دمایی آب و هوا در عملکرد لامپ LED تاثیری نمی گذارد.
بازه دمایی عملکرد این نوع از تکنولوژی تولید نور ، بین منفی 40 تا مثبت 85 درجه سانتیگراد می باشد.
لامپ ال ای دی در تمام نقاط کره زمین قابل استفاده می باشند.
نقاط تاریک در اطراف لامپ L E D کمتر مشاهده می شود.
طول عمر بالا و مصرف انرژی حداقلی لامپ LED در سیستم روشنایی از نظر اقتصادی
استفاده از چراغ ال ای دی برای تامین روشنایی ساختمان بصرفه است.
معایب لامپ ال ای دی
لامپ ها کم مصرف ال ای دی که امروزه تنوع بسیاری از لحاظ ساختار و تکنولوژی و هم چنین ظاهر و زیبایی به بخش نورپردازی بخشیده اند ، دارای معایبی نیز هستند که عبارتند از:

در اکثر موارد خرابی لامپ LED به دلیل مدار یکسو کننده آن است.
مدار یکسو کننده باعث افزایش قیمت لامپ می شود.
در تمام جهات نور را نمی توانند ، ساطع کنند و این امر باعث ایجاد نقاط تاریک در پشت چراغ می گردد.
برخی محققان در مراکز تحقیقاتی دنیا بر این باورند که لامپ LED نباید در خیابان ها و معابر استفاده شود. زیرا با تولید نوری همانند نور خورشید ، بر سیستم شب و روز بدن انسان تاثیر می گذارد و باعث اختلال و ایجاد مشکلاتی می شود که هنوز به طور دقیق این موضوع اثبات و یا رد نشده است.
زباله برجای مانده از لامپ LED شکسته برای محیط زیست بسیار مضر می باشد.
موارد منتشر شده از زباله لامپ LED در فضا عامل ایجاد بیماری مانند سرطان پوست است.
چراغ ال ای دی خورشیدی
از جمله تحولات شگرفی که با استفاده از روشنایی ال ای دی صورت گرفته است ، استفاده از لامپ LED خورشیدی ( لامپ LED سولار ) در تامین روشنایی معابر و خیابان ها بوده است که از تلفیق سیستم روشنایی LED کم مصرف با تولید برق خورشیدی توسط پنل فتوولتاییک ایجاد می شود. در این سیستم روشنایی با پنل فتوولتاییک می توان از نور روز استفاده نمود و برق تولید شده را در یک باتری پشتیبان ذخیره کرد.
انرژی ذخیره شده در باتری پنل فتوولتاییک هنگام شب وارد مدار روشنایی شده و توسط چراغ ال ای دی مصرف می شود و از آنجایی که لامپ ال ای دی همانند نور خورشید می ماند ، پس پنل خورشیدی نصب شده در زیر لامپ نیز همزمان می تواند شارژ شود. استفاده از این نوع سیستم روشنایی معابر علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق از هزینه اولیه برای ایجاد زیرساخت و سیم کشی برای اتصال چراغ به شبکه برق شهری می کاهد.
یکی دیگر از مزایا انواع لامپ ال ای دی استفاده از آنها در سیستم روشنایی قابل حمل بوده که به واسطه کم مصرف بودن و سبک بودن این چراغ ها امکان پذیر است. همچنین قابلیت اتصال چراغ L E D پرتابل به پنل روشنایی کوچک تولید برق خورشیدی امکان استفاده از آنها را در سفر فراهم می سازد.
انواع لامپ ال ای دی از لحاظ تکنولوژی ساخت
لامپ LED از نظر تکنولوژی ساخت به سه دسته مختلف تقسیم بندی می شود که شامل موارد زیر است:

لامپ DEEP
لامپ S M D
لامپ C O B
لامپ دیپ چیست ؟
در اوایل دهه ی 1960 از تکنولوژی ساخت لامپ LED دیپ استفاده شد و به لامپ LED قدیمی یا معمولی نیز شهرت یافت. با پیشرفت تکنولوژی ساخت لامپ ، سیستم روشنایی در اوایل قرن 21 و به دلیل تک رنگ بودن و بهره نوری پایین ، استفاده از این نوع لامپ محدود شد. امروزه لامپ دیپ در موارد خاصی از جمله در چراغ راهنمایی و رانندگی ، بیلبورد شهری و در نمایشگر ها با امکان رویت در دور دست کاربرد دارد.
لامپ ال ای دی اس ام دی چیست ؟
بازدهی و طول عمر بالا در لامپ LED با تکنولوژی اس ام دی محقق شد. لامپ اس ام دی بسیار کارآمد و انعطاف پذیر است و تنوع رنگ ، وضوح بالا ، حجم بسیار کم ، زاویه دید بیشتر و صرفه جویی در انرژی از ویژگی این نوع از لامپ ال ای دی است. جدیدترین تکنولوژی در ساخت لامپ اس ام دی با قرار دادن تعداد بیشتری از تراشه ها به شکل مستطیل معرفی شده است که لومن بر وات بالایی دارد و در سیستم روشنایی ساختمان ها مدرن بخصوص در نورپردازی نما استفاده می شود.
لامپ سی او بی چیست ؟
جدیدترین پیشرفت در سیستم روشنایی L E D را می توان به لامپ سی او بی نسبت داد که یک گام رو به جلو برای استفاده بیشتر از انرژی است. تراشه قدرتمند لامپ سی او بی ( معمولا بیشتر از 9 عدد دیود ) برخلاف لامپ اس ام دی فقط یک پایه ورودی برق دارد. مقدار زیاد تولید لومن در مصرف انرژی کم ( 80 لومن بر وات ) باعث استفاده از لامپ سی او بی در گوشی هوشمند و دوربین شده است.

لامپ سی او بی تولید نور کوچک با طول عمر بالا ، خورشید قابل کنترل نام گرفته است. از چالش مهم این نوع تکنولوژی ، می توان به تک رنگ بودن ، انتقال دما و مدیریت حرارتی لامپ سی او بی اشاره نمود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی لامپ ال ای دی این چالش لامپ سی او بی نیز حل شده است و با لامپ سی او بی به بازار عرضه گردیده است که با استفاده از خمیر سیلیکون و سینک گرماگیر مشکل انتقال دما لامپ سی او بی نیز برطرف شده است.
انتخاب لامپ L E D مناسب
برای انتخاب مناسب ترین لامپ L E D برای خانه خود باید به موارد زیر توجه کنید که عبارتند از:

پایه لامپ L E D
شکل ظاهری لامپ LED
مقدار نور و درخشندگی لامپ ال ای دی ( لومن )
رنگ روشنایی لامپ LED

منبع

لامپ ال ای دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *